Bine ai venit

la Conferința Națională de Literație!

Te invităm să iei parte la o zi plină de inspirație, unde vei găsi un spațiu dedicat dialogului, reflecției și schimbului de bune practici pentru dezvoltarea competenței de literație la copii și tineri. Vei avea ocazia să explorezi noi perspective, să participi la conversații provocatoare și să descoperi idei care să îți îmbogățească practica educațională. De la discursuri care aduc claritate și direcție, la ateliere interactive și momente de networking valoroase, această ediție, cu tema „Cititorul și textul în ecuația citirii cu înțelegere”, este despre învățare, colaborare și conectare.

Agenda evenimentului

(agenda poate suferi mici modificări, fiind actualizată pe parcursul pregătirii evenimentului)

Poți alege două ateliere pe parcursul conferinței, unul dimineața și unul după-amiaza. Atelierele se desfășoară în paralel, iar cele din sesiunea de dimineață se repetă și după-amiaza, astfel încât să ai ocazia să participi la cele care te interesează cel mai mult.

Plen

Profesori, texte, timp: crearea condițiilor pentru predarea eficientă a comprehensiunii (Clara Maria Fiorentini), Aula Magna

Cercetările recente oferă constatări semnificative cu privire la condițiile necesare pentru predarea eficientă a comprehensiunii. Sunt necesare o serie de metode de predare și experiențe de învățare pentru a influența pozitiv dezvoltarea comprehensiunii de-a lungul anilor și etapelor din educația copiilor. Prezentarea oferă descoperiri cheie din studii privind înțelegerea lecturii și împărtășește perspective asupra practicilor de predare necesare pentru a cultiva în mod pozitiv dezvoltarea comprehensiunii la copii. Se va acorda o atenție specială rolului profesorului și utilizării literaturii pentru copii de înaltă calitate și a materialelor de lectură motivavante pentru a crea condițiile necesare pentru o instruire eficientă și antrenantă a comprehensiunii.

Ateliere

Povești care dezvoltă: cum alegem, spunem, reflectăm (Ioana Andreea Ciocâlteu), etaj 2, sala 215

Atelierul se adresează cadrelor didactice din învățământul preșcolar și primar care doresc să transforme povestea într-un instrument valoros pentru dezvoltarea personală a copiilor. Vom explora texte relevante pentru nevoile psihoafective ale copiilor, cele mai adecvate modele de transmitere cu sens a mesajelor terapeutice și psihoeducative, strategii prin care ghidăm reflecția după lectură. Accentul va fi pus pe modul în care poveștile pot susține exprimarea emoțiilor, dezvoltarea empatiei, a rezilienței, a stimei de sine și a asertivității.

Magia textelor: cum creștem cititori în grădiniță (Nicoleta Stancu), etaj 2, sala 212

Pentru numeroși copii, grădinița este primul loc în care pot interacționa cu cărți. Cum alegem cele mai potrivite cărți pentru biblioteca din sala de grupă pentru a insufla dragul de carte și pentru a dezvolta abilitățile de interacțiune cu cartea, precum și premisele citirii și scrierii, în educația timpurie? La acest atelier, participanții sunt invitați la schimb de idei și practici de utilizare a cărților ilustrate pentru copii în vederea dezvoltării obișnuințelor de lectură și a comportamentelor de mic cititor.

Inspirație pentru literație cu Arborele de cultură (Iuliana Micu), etaj 2, sala 212

Arborele de cultură este o inițiativă a Asociației OvidiuRo, implementată în mai multe grădinițe din țară. Cum folosim acest cadru conceptual pentru a dezvolta limbajul și premisele citirii și scrierii la copii? Aceasta este întrebarea la care atelierul va oferi răspunsuri. Participanții vor face cunoștință cu acest cadru de organizare a activităților de lectură și vor avea ocazia să discute textele folosite în educația timpurie pentru dezvoltarea limbajului, comunicării și premiselor citirii și scrierii.

Învățare pentru toți – cu cine și cum? (Claudia Costea & Bianca Balea), etaj 2, sala 213

Atelierul se focalizează pe prezentarea și discutarea rezultatelor studiului realizat în cinci comunități dezavantajate, în rândul părinților, profesorilor, directorilor de școală și al altor persoane din comunitatea școlii care vin în sprijinul dezvoltării competențelor de citit-scris la copiii. Participanții vor putea discuta și analiza exemple concrete de practici ale Asociației Pirita Children menite să susțină participarea și progresul școlar al copiilor din comunitatea Pirita (Baia Mare).

Mesajul media între libertatea de inițiativă și responsabilitate – repere din proiectul MILES (Elena Seghedin), etaj 2, sala 214

În cadrul atelierului, participanții se vor familiariza cu o serie de concepte si tehnici utile în dezvoltarea unei educații media de calitate la orice nivel de vârstă școlară; vor fi exersate abilități necesare pentru a construi discernământul în utilizarea responsabilă a textului tip știre, reclamă, text de analiză și critică în audio-vizual, text tip mesaj cultural.

Povești care dezvoltă: cum alegem, spunem, reflectăm (Ioana Andreea Ciocâlteu), etaj 2, sala 215

Atelierul se adresează cadrelor didactice din învățământul preșcolar și primar care doresc să transforme povestea într-un instrument valoros pentru dezvoltarea personală a copiilor. Vom explora texte relevante pentru nevoile psihoafective ale copiilor, cele mai adecvate modele de transmitere cu sens a mesajelor terapeutice și psihoeducative, strategii prin care ghidăm reflecția după lectură. Accentul va fi pus pe modul în care poveștile pot susține exprimarea emoțiilor, dezvoltarea empatiei, a rezilienței, a stimei de sine și a asertivității.

Utilizarea textului nonliterar pentru dezvoltarea comprehensiunii în învățământul primar (Daniela Stoicescu), etaj 3, sala 319

Copiii au o curiozitate naturală pentru ceea ce se întâmplă în jurul lor și cele mai multe răspunsuri la întrebări vin prin explorarea textelor nonliterare. Acestea au structuri diferite de textele literare, prin urmare este nevoie de strategii diferite de intervenție în aria Comprehensiune. În cadrul atelierului, participanții vor explora metode și tehnici pentru a-i ajuta pe elevi să citească activ și să înțeleagă în profunzime textele nonliterare.

Alegerea textelor și activităților de învățare pentru dezvoltarea literației în învățământul primar (Liliana Chivulescu & Roxana Blidaru), etaj 3, sala 317

Textele pe care le folosim în clasele primare trebuie să îndeplinească numeroase criterii pentru a se putea dovedi de succes în sprijinirea dezvoltării literației la toți copiii. Avem nevoie de cărți diferite pentru copii la niveluri diferite de citire. Avem nevoie de cărți diverse ca temă, protagoniști, tip și structură de text, lungime. Atelierul, adresat profesorilor din învățământul primar, va oferi participanților ocazia de a analiza adecvarea diferitelor texte la obiectivele de învățare urmărite nu doar la lecțiile de Comunicare în limba română/ Limba și literatura română, dar și la alte discipline din curriculum-ul pentru învățământ primar.

Învățare pentru toți – cu cine și cum? (Claudia Costea & Bianca Balea), etaj 2, sala 213

Atelierul se focalizează pe prezentarea și discutarea rezultatelor studiului realizat în cinci comunități dezavantajate, în rândul părinților, profesorilor, directorilor de școală și al altor persoane din comunitatea școlii care vin în sprijinul dezvoltării competențelor de citit-scris la copiii. Participanții vor putea discuta și analiza exemple concrete de practici ale Asociației Pirita Children menite să susțină participarea și progresul școlar al copiilor din comunitatea Pirita (Baia Mare).

Profesorul – mediator de literație și enculturație (Natașa-Delia Maier), etaj 1, sala 115

Atelierul invită profesorii de limba și literatura română să redescopere rolul textului ca poartă de acces spre gândire critică, cultură și învățare autentică. Vom explora împreună cum alegem, adaptăm și transformăm textele – literare și nonliterare – în experiențe de lectură care provoacă, implică și formează cititori competenți, în diverse contexte. Un atelier cu instrumente concrete și reflecții inspirate, unde profesorul devine ghid, arhitect al sensurilor și constructor de punți între elev și lume, agent de enculturație.

Matematica poate fi învățată și cu ajutorul literaturii (Ariana-Stanca Văcărețu), etaj 1, sala 114

Predarea matematicii la liceu nu ne duce cu gândul la utilizarea ficțiunii ca text pentru învățare. Cu toate acestea, acest atelier va arăta modul în care învățarea matematicii se întâlnește cu literatura pentru a dezvolta competențele de literație disciplinară ale elevilor. Participanții vor explora tehnici inovative prin care poveștile literare pot contextualiza concepte matematice. Totodată, se vor discuta exemple practice pentru integrarea creativă a ficțiunii în lecțiile de matematică.

Mesajul de dincolo de texte. Strategii pentru dezvoltarea comprehensiunii care susțin procesul de învățare (Ionela Munteanu), etaj 1, sala 111

Performanța la diferite materii de studiu este strâns legată de nivelul de literație al elevilor. De aceea, elevii au nevoie mai întâi să înțeleagă ce citesc pentru a avea rezultate. Prin intermediul acestui atelier participanții vor experimenta cum pot lucra cu un text și în același timp să-i ghideze pe elevi în învățare, să-și pună întrebări și să exerseze gândirea critică folosind diferite strategii de lucru.

Cum transformăm lectura într-un proces natural. Fluența în citire (Betina Teodor & Anca Enache Coatu), etaj 1, sala 110

Atelierul își propune să aducă strategii de lucru pentru dezvoltarea fluenței în citire. Participanții vor descoperi tehnici care să transforme lectura într-o activitate interactivă care să dezvolte curiozitatea și gândirea critică, resurse care să sprijine dezvoltarea fluenței în cititre, îmbunătățirea abilităților de citire ale elevilor cu impact pozitiv asupra performanței în învățare.

Mesajul media între libertatea de inițiativă și responsabilitate – repere din proiectul MILES (Elena Seghedin), etaj 2, sala 214

În cadrul atelierului, participanții se vor familiariza cu o serie de concepte si tehnici utile în dezvoltarea unei educații media de calitate la orice nivel de vârstă școlară; vor fi exersate abilități necesare pentru a construi discernământul în utilizarea responsabilă a textului tip știre, reclamă, text de analiză și critică în audio-vizual, text tip mesaj cultural.

Profesorul – mediator de literație și enculturație (Natașa-Delia Maier), etaj 1, sala 115

Atelierul invită profesorii de limba și literatura română să redescopere rolul textului ca poartă de acces spre gândire critică, cultură și învățare autentică. Vom explora împreună cum alegem, adaptăm și transformăm textele – literare și nonliterare – în experiențe de lectură care provoacă, implică și formează cititori competenți, în diverse contexte. Un atelier cu instrumente concrete și reflecții inspirate, unde profesorul devine ghid, arhitect al sensurilor și constructor de punți între elev și lume, agent de enculturație.

Matematica poate fi învățată și cu ajutorul literaturii (Ariana-Stanca Văcărețu), etaj 1, sala 114

Predarea matematicii la liceu nu ne duce cu gândul la utilizarea ficțiunii ca text pentru învățare. Cu toate acestea, acest atelier va arăta modul în care învățarea matematicii se întâlnește cu literatura pentru a dezvolta competențele de literație disciplinară ale elevilor. Participanții vor explora tehnici inovative prin care poveștile literare pot contextualiza concepte matematice. Totodată, se vor discuta exemple practice pentru integrarea creativă a ficțiunii în lecțiile de matematică.

Mesajul media între libertatea de inițiativă și responsabilitate – repere din proiectul MILES (Elena Seghedin), etaj 2, sala 214

În cadrul atelierului, participanții se vor familiariza cu o serie de concepte si tehnici utile în dezvoltarea unei educații media de calitate la orice nivel de vârstă școlară; vor fi exersate abilități necesare pentru a construi discernământul în utilizarea responsabilă a textului tip știre, reclamă, text de analiză și critică în audio-vizual, text tip mesaj cultural.